Pages

Followers

Fasting Month and Me

"aku mok kau posa seminggu. kiranya mencabar la. hadiahnya adalah roti john."


gya2 la dialog nya. aku pun ingat-ingat lupak. ya la cabaran yang diberik oleh sorang member perempuan ku. taem aku studi rah kolej matrikulasi labuan. mungki disebabkan darah urang mudak lah tek nak, so aku pun melaksanakan cabaran tersebut. aku sahor, sik makan dari terbit mentari sehingga terbenamnya mentari, diselang dengan aktiviti ke kelas, serta aku ada juak polah aktiviti seperti bermain street soccer bersama rakan-rakan. aktiviti berposa aku dapat dilaksanakan dengan agak cemerlang. setelah tamat hari cabaran, taem bukak posa ada urang anta nasik goreng ayam ngan aku.

eh..?aneh nak. "kenak gya crita kau", padah kitakurang tek.. haa..aku sebenarnya bukanlah dilahirkan sejak azali seorang islam. aku adalah melano non-muslim sebenarnya. so kiranya rah entry tok aku mok clarify something, sebab kitakurang pun sik kenal aku so sik mok menimbulkan kekeliruan.

so, berbalik cerita berpuasa tadik, pada mulanya aku sedikit kekok namun aku cepat adapt. mungkin aku seorang yang biasa hidup dengan kekeringan duit dan sentiasa berlapar menyebabkan aku sekda masalah untuk berposa sama. pelbagai jenis feedback aku terimak dari kawan-kawan. ada yang positif ada yang negatif. yang positif kedak "bagus lah kau kalah kamek urang" dan sebagainya. ada juak yang negatif seperti "kesian eh kau terpaksa ikut orang" or " ahh kau posa yangyok jak ya". namun yang sebenar nya aku nang polah apa yang orang polah time posa seperti kurang bercakap kasar atau yang tidak baik, memasukkan objek-objek ke rongga badan. tapi sik la 100% ku mampu ikut sperti membaca niat serta pergi tarawikh.

apabila dah tiba hari raya yang bakal disambut pada hari ahad tok klak maka dah 5 tahun aku berjaya berpuasa sehingga sebulan. best juak dapat merasai bulan posa tok bersama rakan-rakan seperti bangun sahur, masak-masak, turun ke bazaar ramadhan. agik ingat juak dolok aku dan member aku esan sahur makan mi bee hoon jenama pa ma campur kicap kipas udang dan paling ngeng sekali member ku sorang firdhaus beli setin kacang peas untuk sahur. samper hujung semester kacang peas ya sik dibukak. yang best juak time masak rah rumah sewa. yang dimasak 2 lauk jak, tapi jadi meriah taem member2 pegi beli kueh2 serta dengan kurma free yang boleh didapati rah stesen petronas berhampiran. aku nang suka mena la makan kurma. sama juak dgn pak usup ktkurang errkkk.

sedikit terkilan juak la, pabila posa tok rami yang berbelanja bukan-bukan untuk berbuka. beli banyak kakya membazir. then ada sesetengah orang ya berpuasa dari segi luaran namun kelakuan sik dijaga seperti klakar kasar-kasar, kuar perkataan sik sepatutnya, amal sik dilaksanakan dan banyak gik malas ku mok senaraikan.

posa tahun tok aku rasa sekejap jak maybe mungkin kali disebabkan aku terlibat menjadi peniaga roti john. so pengalaman yang baru la sebab belom penah gik berbisnes sedemikian rupa. bisnes ya ok la, ada nait turun sik la besar gilak keuntungan nya disebabkan jual rah area asrama student nak..perniagaan tatkala posa tok adalah sebagai pengenalan kepada stall kamekorang sebab aktiviti tok akan diteruskan lekak raya dengan inovasi terbaru serta menu-menu tambahah.


mm cerita-cerita aku berposa tok, ..........?time will tell.

tok jak la cerita akan pengalaman dirik. semuga posa kitakurang dengan aku sekali apat disempurnakan dengan jaya sekali eheh..raya dah dekat. dah prepare ktkurang tek?

that's all pok!
tataratata~

42 Orang Merik Komen Sambil Menggaruk Geruk:

erolnukman said...

fuhh..respek2..
bah pa tunggu gik..posa dah, raya gik.hehehe...

melano ney ko pok?

farid said...

wehhhhh .... shahduu mek maca entry tok ehh :'(

mmg byk amalan yg bertentangan dgn erti puasa sbenar.

mek sek kesah sekda baju baru ka, atau lain2 yg sewaktu dgnnya k mek raya, te-ta-piiiiiiiii .... munga api n mercun musti ada beb!! hehehe

selamat hari raya, maaf zahir batin :D ...

Willie said...

ooo i see...Melano duhak u tok. Suku sakat diak Taib. ahaks!

Tapi boh nganok sidak berbelanja ya pok. BEnda tok sekali setahun bah. Aku pun beli byk sebab ku ingat nak merik makan anak, anak buah dan saudara - mara. Berkongsi bah. Lagipun bagus utk sidak berjual mun org meli bayk . kan? kan?

avar said...

yeah! hidup orang melano! melano best! bangsa kita best. errkk..bukan sifat perkauman ah.. saya hanya menyatakan saya cintakan kaum dan bangsa saya.sekian. oit..kan keman an ow? itok kau ih. keman an kan taau kau tuau melano?

KHaiRuL aNTaSHa said...

gya lah kta sen..patut jak krg ngenjen..tkut kepe ndak?hehe..tahniah utk ktk sen!.sik suma org dpt molah apa yg ktk polah ya..molah ngenjen ya bah,..erkkk... hehehe,..guro jak bah...raya lak dtg umah k..kelak merik duit raya sempena ktk posa penuh..

Ivy Metaga said...

yer tahniah utk ktk, mun kmk sik dapat...kelaparan jak...:p

Titil said...

Good for you, my friend :)
Selamat Ri Raya, maap zaher batin. Next year coba-coba gik berposa.
Tedah nya lok jadi lone ranger rah kolej nun. Mek urang raya kohh. Uuu. Jeles sik?

oon said...

syahdu kmk maca post tok.

Tahniah n selamat menyambut raya sik lamak gik k. maap zahir batin.

Felicia F. Ramzi said...

oh paduhalll.. ktk kedak my fren lah tok, namanya adeline binti mattew. melano wak..mula2 blur juak maca permulaan cerita..eheh.. anyway, kamek melano juak bah, separuh la..tapi sik pandey kakar melano..te he he..selamat hari raya lah untuk ktk sebab dah berjaya berpuasa selama sebulan!

Rudy said...

aku nang lamak tau bah kau non muslim melanau, mungkin bagi orang lain nya bok tauk dan aie..culture shock kejap.pi kitakan hidup 1 malaysia, so no problem ya.

Tahniah bro berjaya bersama-sama berposa..bukan apa, posa tok bagus untuk kesihatan bah.

p.s kurma apa ko bedal tek?.kurma pak usup ka?.

AmirFX said...

Haha... Terkejut aku leh kau... Sekpa.. Keberkatan ko posa ya jelas nampak d muka kau time tok... Mungkin ada orang sik nampak... Posa next year kurang2 jak ngenjen... Mlm ari sekpa.. haha... yohhh... Boh ko ekot gilak.... Nway, semoga hari kau lebih gembira dan ceria pada hari raya tok kelak bersama umat2 islam yang lain... Amin....

SEN said...

@erolnukman

ak sik lamak gik mok raya..

aku melano mukah..

SEN said...

@farid

haha yang penting kita tauk gne mok polah suasana ya jadi meriah..

selamat hai raya mahap jaher batin.

p/s: makseh2..dah amik dah benda ya eheh..

SEN said...

@Willie

eheh..mena ya..key menguntungkan orang berbisnes..

mun mok pinjam jet pak uban padah jak dgn aku..haha.

SEN said...

@avar

hehe..kau melanau mukah..kau taao jimit2 rajang bah..eheh..nuan sakai melanau rajang..

SEN said...

@KHaiRuL aNTaSHa

eheh..makseh..tapi sebelum kmk datang nuntut duit raya kmk akan nuntut duit tambang belon lok..

SEN said...

@Ivy Metaga

eheh makseh..bkn apa, dah terbiasa..eheh..

SEN said...

@Titil

dah 5 tahun dah..mok coba apa gik eheh..selamat hari raya si titil, datang la ke sitok kmk polah open house :P

SEN said...

@oon

eheh..boh la syahdu glak..entry biasa2 jak eheh..

selamat hai raya mahap jaher batin..boh lupak merik duit raya dgn miak omputeh sinun :P

SEN said...

@Felicia F. Ramzi

eheh..makseh..klak kmk ajar ktk bhsa melano eheh..selamat hari raya mahap jaher batin..klak menyamar gik rah shoutbox ktk k.. :P

SEN said...

@Rudy

eheh..makseh2..biasa la aku tok nang mengamalkan 1Malaysia semua perayaan aku sambut..

tahun tok blm gik aku merasa kurma pak usup..

SEN said...

@AmirFX

ehe..semoga kau bahagia disamping panda kesayangan kau.. larikkk!

bunga said...

paduhal tekk...neyndak kadang kadang mek eran pahal taem urang traweh kitak sik traweh..NON paduu..sikpa, satu msiaa.. :D
patut juak sik balit berayaa..hehehe.

SEN said...

@bunga

ehe sudah terang lagi bersuluh nak eheh..biasa la satu malaya eh malaysia

Caynie De said...

nang steady lah bro..hihih

SEN said...

@Caynie De

haha..steadeyy kaau!

ayinn said...

oii penjaja kurma pak usup tayob,..
masuk islam un kaaw u,....
baruk besttt,.. hehe
an,. diak tan x puasak???

uncleawang said...

Selamat Ari Raya..Maap zahir & Batin.
Ma'af juak mun ada lamak tuk komen-komen tersalah..type atau apa-apa juak selama kita berblog..jangan lupak mun datang Kuching,jemput jak ke umah di belakang J&J cafe in Kota Samarahan.
SELAMAT HARI RAYA<

avar said...

dari status melano non muslim kau dah taau kan dari mukah. tp muskil sebab kan taau kaka melano rajang. hehehe.. anyway. slmt kenal

Ms Tikot said...

Roti keben bertukar jadi roti John eh... tahniah kerana berjaya berpuasa penuh.

SEN said...

@ayinn

aiee..diak bah..steadyyy un akew eheh..

SEN said...

@uncleawang

kmk pun sama uncle mun ada tersalah taep ka tersalah apa2..selamat hari raya maaf zahir dan batin..xpat mok datang rmh uncle..harap2 raya tahun dpn kmk agak cya.. :D

SEN said...

@avar

amah kau kjah teng kapit bah..berek kedau melau diam sabei jiran2 semua melanau bah n semua jenis melanau, mkh, dalat matodaro n rajang..so kau taau la bak kaka smuah jenis melanau eheh..

anyway selamat berkenalan.. :D

SEN said...

@Ms Tikot

eheh..makseh ms tikot..selamat hari raya!

Mr Duey said...

Sen ..bukan sensilk kah?

Aku lalu terkasima membaca penulisan kau kali tok (bukan takasima ya brand exercise nak gegar2 ya) apa2 pun aku bangga ngan kau sebab kau telah mengharumkan nama Malaysia dalam sukan squash...opps salah ya aku nak nulis ngan Nicole David...o.klah sen raya datang rumah kelak aku cia ko makan kuih o.k sik?

Mr Duey said...

lupak sen...kenak lagu Strawberry swing tok mula2 lagu nya macam lagu tradisional dak Iban? mesti nya kak pergi Kampung Budaya sebelum molah album tok kali

SEN said...

@Mr Duey
nang duey juak kau tok ada ka salah masok blog..mst kau igt aku tok nicole ritchie nak eheh..xpt aku mok dtg rmh..try raya thn depan jak eheh..kirum jak kueh2 ya ngan aku ctok eheh..

selamat hari raya!

SEN said...

@Mr Duey

aok..aku pun rasa sidak coldplay tok pnh pg kampung budaya k carik idea polah lagu sidak..kita org sarawak harus bangga bah..eheh.

Kelebar Malam said...

nang camya lah gaya kt d tpt urg bro...semoga ktk tabah menghadapi apa juak dugaan...selamat hari raya dan maaf zahir batin...

SEN said...

@Kelebar Malam

eheh..mena2..dah biasa dah xda hal eheh

selamat hari raya mr and mrs kelebar!

Faizal n Fashitah said...

Good for you, my friend :)
Selamat Ri Raya, maap zaher batin. Next year coba-coba gik berposa.
Tedah nya lok jadi lone ranger rah kolej nun. Mek urang raya kohh. Uuu. Jeles sik? (Tok dah kes sikda idea gik nak merik komen.. copy n paste jak laa komen zatil nun ehehehhehe..)

SEN said...

@Faizal n Fashitah

dah 5 tahun dah..mok coba apa gik eheh..selamat hari raya si titil, datang la ke sitok kmk polah open house :P
(tok pun copy paste reply comment zatil juak eheh..selamat hari raya pakput laki bini..boh lupak kirum duit raya kesitok klak merik acc no eheh..)